Omgaan met weerstand en agressie

Als zorgbeveiliger of zorgmedewerker heb je dagelijks te maken met uiteenlopende situaties, die horen bij het ziektebeeld van een cliënt of doelgroep. Denk aan psychische factoren, ongewenst gedrag, controles, visitatie en fouilleren. Maar ook verschillende manieren van separeren en fixeren van cliënten. 

Deze dagelijkse werkzaamheden van jou als zorgbeveiliger staan centraal tijdens de training. Ook komt het verbeteren van de samenwerking tussen zorgbeveiligers en zorgpersoneel aan de orde.

Doelstelling

Doel van deze training is om meer vaardigheden te leren, zodat je jouw functie extra inhoud kunt geven. Je bent in staat om, volgens de verwachtingen van een opdrachtgever, te assisteren bij spanningsvolle situaties.

Doelgroep

Zorgbeveiligers en zorgmedewerkers

Groep en tijdsduur

Geschikt voor een groep tussen de 10 à 12 personen. Deze training duurt 2 dagen.

Inhoud van de training

Dag 1:

  • Theorie en interactieve casussen.
  • Vormen van agressie/weerstand en passende interventies.
  • De-escalerend werken volgens de RADAR-methode.
  • Het SAPREA-model.
  • Bewust worden van je eigen houding en handelen én het effect hiervan op de agressieve persoon.
  • Grenzen stellen en herkennen.

Dag 2:

  • Samenvatting eerste dag.
  • Voorbeelden aan de hand van casussen.
  • Jouw presentatie/introductie bij een opdrachtgever: het schetsen van verwachtingen en afstemmen van procedures.
  • We behandelen universele processen om zorgmedewerkers assistentie te kunnen bieden bij agressie en separatie.
  • Regelgeving en beleid van de opdrachtgever bij agressie en weerstand.
  • Woordkeuze in specifieke situaties.
  • Fysieke begrenzing bij agressie volgens de USB-methode (Uitnodigen, Stralen en Begeleiden).
  • Samenwerking met collega’s in spanningsvolle situaties.
  • Evaluatie en borging.